Jeżeli podjęłaś decyzję aby samodzielnie sprzedać swój dom lub mieszkanie, postaraj się nie popełnić żadnego z 4 poniższych błędów. Uniknij ich, a z dużym prawdopodobieństwem twoje działania zakończą się sukcesem.
1. Przeszacowana wartość mieszkania. Mieszkanie musi mieć cenę „rynkową”. Zanim wystawisz swoją ofertę, sprawdź na portalach internetowych takich jak np. nieruchomości-online, jak kształtuje się cena kilkunastu, podobnych nieruchomości. Porównaj lokalizację, metraż, kondygnację, standard wykończenia itp. Pamiętaj, że kupujący nie będzie się kierował tak jak Ty sentymentem, ale chłodną kalkulacją. Wiedz, że większość twoich potencjalnych klientów nie potrafi czytać w Twoich myślach i nie posiada rozwiniętych umiejętności negocjacyjnych. Skutek jest taki, że zbyt wysoka „cenowa górka” którą przyjąłeś jako ewentualny upust, skutecznie odstrasza potencjalnych nabywców. Zamiast zainteresowanych klientów, dzwonią agenci nieruchomości próbując namówić Cię na współpracę, Ty odmawiasz i sprzedaż mieszkania przeciąga się w nieskończoność.
2. Złe „pierwsze wrażenie”. Jeżeli jesteś kierowcą i kiedykolwiek próbowałeś sprzedać swoje auto, na pewno wcześniej starałeś się je przygotować do sprzedaży, stosując proste zabiegi pielęgnacyjne jak mycie i odkurzanie. Z mieszkaniem jest podobnie, z tym że, niejednokrotnie stanowi ono dla kupującego cały dorobek życia. Zadbaj o właściwą prezentację i postaraj się zrobić jak najlepsze wrażenie. Posprzątaj i przygotuj nieruchomość, by już na pierwszy rzut oka zachwycić potencjalnych nabywców.
3. Słabo skonstruowana oferta i brak odpowiednich działań. Jeżeli uważasz, że parę ogłoszeń załatwi sprawę, to muszę Cię rozczarować – nie załatwi. Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak wiele jest na rynku podobnych ofert, o których nie wiesz. Jeśli chcesz odnieść sukces, musisz zrobić wszystko, aby skutecznie wyróżnić się wśród ofert konkurencji i dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych nabywców. Pamiętaj, że wykonanie niedbale paru fotografii i jednorazowe wystawienie oferty, nie zagwarantuje Ci oczekiwanego rezultatu. Twoja oferta musi być atrakcyjna i cały czas widoczna. Dlatego, musisz na bieżąco monitorować swoje ogłoszenia i dbać o ich wysoką pozycję. Z doświadczenia, oraz rozmów przeprowadzanych z klientami wiem, że najczęściej przeglądają dwie pierwsze strony z ogłoszeniami.
4. Źle skonstruowane umowy. Zadbaj o poprawność zapisów w umowach rezerwacyjnych i przedwstępnych. Nie wystarczy pobrać z internetu wzór pierwszej-lepszej umowy. Tego typu działanie, nie zabezpieczy odpowiednio twoich interesów i nie zagwarantuje bezpieczeństwa przyszłej transakcji. Jeżeli nie masz doświadczenia w pisaniu umów i interpretacji zapisów prawnych, zleć to osobom, które zajmują się tym na co dzień.